تاریخ امروز: پنج‌شنبه _ 9 می 2024

زادروز آشو زرتشت ، ابر انسان بزرگ تاریخ در سال 99 چه روزی است؟

زادروز آشو زرتشت ، ابر انسان بزرگ تاریخ در سال 99 چه روزی است؟ ⭐ زادروز آشو زرتشت ، ابر انسان بزرگ تاریخ در سال ۹۹ چند شنبه و چه تاریخی هست؟ ✅ با وب سایت تقویم 99 همراه باشید تا به پرسش های بالا پاسخ دهیم

زادروز آشو زرتشت ، ابر انسان بزرگ تاریخ چه روزی است

زادروز آشو زرتشت ، ابر انسان بزرگ تاریخ در سال 99تاریخ :
تاریخ به شمسیچهارشنبه, ۶ فروردین ۱۳۹۹
تاریخ به قمریالأربعاء, ١ شعبان ١٤٤١
تاریخ به میلادیWednesday, March 25, 2020

6 فروردین مصادف با زادروز آشو زرتشت، ابر انسان بزرگ تاریخ است.

زادروز آشو زرتشت

⭐ در بخش زیر وب سایت تقویم 99 مطالب مفیدی در خصوص زادروز آشو زرتشت تهیه کرده است.

امیدواریم این مطالب برای شما بازدیدکنندگان همیشگی سایت تقویم 99 مفید باشد.

روز تولد زرتشت

ششم فروردين زادروز تنها پيامبري است که از ميان آرين ها برخاست و «کردار نيک، پندار نيک، و گفتار نيک» را ندا داد . زرتشت هيچگاه نگفت كه از جانب خدا (اهورامزدا) مامور هدايت بشر شده است. او نیز در همین روز به پیامبری برگزیده شد.
زردتشتیان ایران این عید را جشن (هفدرو) می گویند. پارسیان هندوستان و پاکستان این روز را به نام خرداد سال جشن می گیرند و دسته دسته به آدریان ها جهت نیایش رو می آورند.
آنها در این روز به نیایشگاهها و آدریان محل سکونت خود می‌روند و با تهیه آش رشته و سیرک خوراکی‌های سنتی و اجرای مراسم آفرینگان و جشن خوانی خورداد و فروردین ماه را در هر سال گرامی می‌دارند.

زندگی نامه او:

به گفته مورخان زَرتُشت (یزَردُشت یا اشوزَرتُشت)، در 6500 سال فبل از میلاد به دنیا آمد. نام پدر او «پوروشسب» و مادرش «دغدو» بود. اشو زرتشت با زنی به نام «هووی» ازدواج کرد و خداوند به او شش فرزند داد.سه دختر به نام های: فرنی، تریتی، پورچیستا و سه پسر به نام های: ایسدواستر، اوروتت نر، خورشیدچهر.
اوستا زادگاه اشو زرتشت را محلي به نام «رَگه» در كنار رودخانه «دْرُجي» و درياچه چيچَست مي داند بعضي از پژوهشگران اين محل را در غرب ايران يعني درياچه اروميه و برخي درياچه هامون در خاور را اشاره كرده اند و چندي نيز رگه را شهر ري در نزديكی تهران می دانند.
در سن سی سالگی و در همان روز تولدش ،در زمان شاه گشتاب كياني, زرتشت بزرگ از جانب اهورامزدا به پيامبري برگزيده شد.

آیین زرتشت

نخستین کسی که به زرتشت ایمان آورد، میدیوماه بود که فروردین‌یشت از او نام می‌برد. وی در روایات سنتی، پسرعموی زرتشت به‌شمار آمده‌است.
آموزش‌های زرتشت بعدها با باورهای بومی ایرانیان آمیخته شد و مزدیسنای کنونی را پدیدآورد که نزدیک به پنج سده دین رسمی ایران نیز بوده‌است. دین زرتشت امروزه حدود ۲۰۰ هزار تن پیرو در ایران، هند و برخی نقاط دیگر جهان دارد.
در گذشته هنگامی که کودکی به دنیا می آمد، پدر او در همان سال به یاد فرزندش نهالی از درخت همیشه سبز مانند: سرو، مورد یا کاج را در جایی مناسب در خاک می‌نهاد و برای رشد و سر سبزی این درخت نیز مانند فرزندش کوشش می‌نمود.

اوستا، کتاب دینی زرتشتیان

اوستا، کتاب دینی زرتشتیان است که در شکل کنونی خود شامل پنج بخش است: یسنا (یسنه)، ویسپرد، یشت، وندیداد و خرده‌اوستا قدیم‌ترین و مقدس‌ترین بخشِ اوستا کتاب دینی زرتشتیان، گاتاها می‌باشد. از زمان‌های بسیار قدیم گاتاها را سخنان و اشعار خود زرتشت می‌دانستند.
در گاتاها اهورامزدا خدای یگانه است که جسم یا مرکب نبوده و مینوی پاک است. تقریباً دویست بار در گاتاها به کلمه مزدا (اهورامزدا) یا ترکیب از این واژه اشاره می‌شود. زرتشت جز از اهورامزدا خدای دیگری نمی‌شناسد. زرتشت از گروه پروردگاران پیشین رو گردان است. تمام عظمت و جبروت مختص اهورامزدا ست. اوست آفریننده یکتا و خداوند توانا.

رسمی شدن این روز

زادروز زرتشت از دوران ساسانيان يک روز ملّي اعلام شد و بر ايام رسمي نوروز اضافه گرديد. 9 دهه پیش (سال 1922) شورای عالي معارف (شوراي عالي فرهنگ) به رياست دهخدا، زادروز زرتشت را بر تعطيلات مدارس ايران افزود كه بعدا دولت هم تعطيلات نوروزي ادارات را از سه روز به هفت روز افزايش داد زيرا كه روز هفتم فروردين ماه، از عهد باستان روزي خوش يمن و ويژه امضاي قراردادها، رسيدن به توافق ها و سازش و تحكيم همبستگی ها بوده است

شما می توانید با مراجعه به صفحه اول سایت تقویم 99 از تقویم آنلاین ایران,اوقات شرعی,ساعت آنلاین و مناسبت های رسمی کشور مطلع شوید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;